-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:371 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

با اين وضعيت دانشگاهها، آيا فريضه ء امر به معروف و نهي از منكر بر ماواجب است؟
در پاسخ اين سؤال توجه به نكات ذيل حايز اهميت مي باشد: اولاً: نگاهي گذرا به احاديث و رواياتي كه در زمينه فلسفه امر به معروف و نهي از منكر وارد شده اين نكته مهم را مشخص مي سازد كه يكي از مهمترين عوامل تداوم و شكوفايي و پيشرفت و تعالي جوامع بشري و همين طور انحطاط و سقوط آن در گرو عمل به اين فريضه مهم و الهي مي باشد. چنانچه پيامبر گرامي اسلام مي فرمايند: {Hاذا لم يأمروا بمعروف و لم ينهوا عن منكر و لم يتبعوا الاخيار من اهل بيتي، سلط الله عليهم شرارهم فيدعوا عند ذلك خيارهم فلا يستجاب لهم H}؛ {Mهنگامي كه امر به معروف و نهي از منكر ننمايند و از خوبان اهل بيت من پيروي نكنند، خداوند بدان را بر آنان مسلط خواهد كرد. در آن شرايط خوبان آنها دعا مي كنند اجابت نمي شودM}، {V(بحارالانوار، ج 100، ص 72)V}. در روايت ديگر نيز فرموده اند: {Hلتأمرن بالمعروف و لتنهن عن المنكر او ليعمنكم عذاب الله H}؛ {Mبايد امر به معروف و نهي از منكر كنيد يا عذاب خدا همه شما را فرا مي گيردM}، {V(وسائل الشيعه، ج 11، ص 407)V}. شهيد مطهري در بحث تعالي و انحطاط جوامع كه مي توان آن را تعبير ديگر عوامل تداوم و سقوط انقلاب ها دانست و براساس قرآن چهار عامل عدالت و بي عدالتي، اجرا يا ترك امر به معروف و نهي از منكر، اتحاد و تفرق، فسق و فجور و فساد يا صلاح اخلاق، را مؤثر در اعتلا و انحطاط جوامع مي داند، {V(شهيد مطهري، جامعه و تاريخ، ص 205)V}. دكتر علي شريعتي نيز در مقاله اجتهاد و نظريه انقلاب دائمي مي گويد: در اعتقاد اسلام، بر مبناي سه اصل، مي توان انقلاب را دائمي كرد و سپس اجتهاد و امر به معروف و نهي از منكر و هجرت را عوامل انقلاب دائمي مي داند، {V(اجتهاد و نظريه دائمي انقلاب، ص 22 تا 25)V}. ثانياً: وجود و گسترش برخي از مفاسد فردي و اجتماعي و ناهنجاري ها كه در اثر عواملي از قبيل تغيير ارزش ها و توجه به ماديات و تهاجم فرهنگي و... به وجود آمده و خطر عمده اي براي نظام اسلامي محسوب مي شود، توجه به عملي شدن و اجرا اين فريضه الهي را در تمامي سطوح مورد تأكيد قرار مي دهد واز آنجا كه يكي از مهمترين راه مقابله با اين مفاسد انحرافات كار بنيادي فرهنگي مي باشد، دانشجويان به عنوان قشري تحصيل كرده، نقش بسزايي را بر عهده دارند. ثالثاً: امر به معروف و نهي از منكر بر تمام افراد عاقل و بالغ از هر قشر و گروهي در صورتي كه شرايط ذيل موجود باشد واجب مي باشد: 1- كسي كه مي خواهد امر به معروف و نهي از منكر كند بايد يقين داشته باشد كه طرف مقابل مشغول انجام حرام يا ترك كار واجبي است. 2- احتمال دهد كه امر و نهي او اثر دارد، خواه اثر فوري داشته باشد يا غيرفوري، كامل يا ناقص، بنابراين اگر بداند هيچ اثر نمي كند واجب نيست. 3- در امر و نهي او مفسده و ضرري نباشد، پس اگر بداند يا بترسد كه امر يانهي او ضرر جاني يا عرضي و آبرويي يا ضرر مالي قابل توجه براي او يا بعضي از مؤمنين داردواجب نيست.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.